Dlaczego przestałam je zjadać?

„…jeżeli zaś poeci także was nie poruszą, powinniście krok w krok pójść tuż obok prowadzonego na śmierć zwierzęcia.” John Maxwell Coetzee (“Żywoty zwierząt”)

Chyba tak. Tyle, że mnie poeta poruszył. I to dzięki niemu odbyłam wędrówkę przy boku zwierzęcia poddawanego gdzieś – pewnie niedaleko stąd – nie tylko zabijaniu, ale tej szczególnej procedurze współczesnej „śmierci industrialnej”. I w trakcie tej wędrówki przebudziłam się z uśpienia.

Wcześniej  – darzyłam wielkim szacunkiem np. tezy o horrorze zachodniego stosunku do zwierząt, hodowanych, zabijanych i poddawanych innym formom przemocy, prezentowane przez Elizabeth Costello (postać, powołaną do życia przez Coetzeego, chyba po to, żeby wyrażała najbardziej współczujące i wrażliwe rejony jego duszy). Ale na zimnym szacunku się kończyło. Nie poruszyło mnie, nie zmieniłam swojego sposobu życia.  Skończyło się na czytaniu i rozmyślaniu, bo nie zalazło mi to za skórę, nie przeszyło dreszczem oświecenia, nie otworzyło oczu i serca.

Jakiś czas temu poczęstowano mnie w księgarni „Tajne komplety” porcją wierszy, drukowanych na opłatkach. Lubię smak opłatka i to – niestety – przeważało nad moim uznaniem dla kolejnych utworów, zresztą zjadanie poezji, nawet niezbyt cenionej, naprawdę kręci. Tylko jeden wiersz oparł się tej perwersyjnej rozrywce, ponieważ wprawił moją duszę w silne emocjonalne wibrowanie: „Matki Boskiej Rzeźnej” Konrada Góry:

Matki Boskiej Rzeźnej

Masownica próżniowa
Detektor metali

Klipsownica
Detektor metali

Komora wędzarniczo – parzelnicza
Detektor metali

Szczeciniarka
Detektor metali

Piła do mostków
Detektor metali

Kostkownica
Detektor metali

Wycinarka jelita końcowego
Detektor metali

System natrysku półtusz
Detektor metali
System odprowadzania krwi technicznej
Detektor metali
Instalacja do odzysku krwi
Detektor metali

Linia ubojowa
Detektor metali
Kojec ubojowy
Detektor metali
Nożyce do nóg i kopyt
Detektor metali
Gilotyna do kopyt i rogów
Detektor metali                                                                                                                     1
Gilotyna do mięsa
Detektor metali

Odbłoniarka
Detektor metali
Opróżniarka jelit
Detektor metali
Oczyszczarka flaków
Detektor metali

Nastrzykiwarka dwunastoigłowa
Detektor metali
Nastrzykiwarka piętnastoigłowa
Detektor metali
Nastrzykiwarka dwudziestoczteroigłowa
Detektor metali

Klipsy do zaciskania przełyków
Detektor metali

Krajalnica automatyczna
Detektor metali

Rolownica szynek
Detektor metali
Maszyna rolowa
Detektor metali

Nacinarka ręczna do mięśni
Detektor metali
Nadziewarka próżniowa
Detektor metali
Kuter próżniowy
Detektor metali

Detektor metali
Detektor metali
Detektor metali
Detektor metali

I tak to właśnie było – potem już nie myślałam o nim wiele i nawet nie bardzo wiedziałam, co ze mną robił. Odłożyłam na półkę nietknięty opłatek – zupełnie straciłam  na niego apetyt. A zgrzytliwe wibrowanie pozostało i co pewien czas gdzieś w sobie je słyszałam.

Jakiś czas potem, uczestnicząc w spotkaniach Portu Literackiego – usłyszałam znowu – w ramach konkursu “Nakręć wiersz” zilustrowano ten kawałek  całkiem udatnie, zachowując jego nie-sentymentalny, oszczędny, pośredni sposób wzniecania – najpierw zadziwienia, a potem już tylko wstydu i przerażenia:

http://nakrecwiersz.pl/filmy/11-skarpark-detektor-metali/

…„jeżeli zaś poeci także was nie poruszą, powinniście krok w krok pójść tuż obok prowadzonego na śmierć zwierzęcia.”

 

Leave a Reply

